Thursday, April 5, 2012

MUSUH MENJADI SAHABAT......

Entry kali ni aku nak kongsi kan serba sedikit tentang satu topic yang aku rase mcm menarik n semua orang patut tau...semua orang pernah laluinya dan akan laluinya...

x perlu lagi aku nak introduce cartoon ni sebab semua tau..yang x tau tu orang LUBUK je....
TOM & JERRY mmg musuh tp kadang kalo dua ekor ni berbaik.....so jika haiwan leh berbaik npe x kite..walaupon itu hanya satu ilusi tp kite leh jadi kan teladan kan..yang baik kite amik...

Istilah kawan dan musuh amat berbeza....KAWAN bermaksud seseorang yang kita SAYANG dan MUSUH bermaksud seseorang yang kite BENCI...tp percaya atau tidak dalm perbezaan ini kite boleh merubahn maksud itu dengan sekelip mata...
Kawan boleh bertukar menjadi musuh...dan musuh boleh bertukar menjadi kawan..

Memang susah nak merubah seorang musuh menjadi kawan...dan mmg susah tuk kite berbaik semula ngan orang kite BENCI & MENYAMPAH...tp kita kene ingat NABI MUHAMMAD SAW yang lagi mulia dari kite boleh memaaf kan orang yang menentang BAGINDA..tp kenape kita tidak kan...kita hanya manusia biase dan kite semua insane yang akan melakukan kesilapan...

memang susah nak memadamkan kemarahan hati yang dah lame membara menjadi sejuk...tapi ingat lautan api yang luas boleh di padamkan ngan air yang tenang..sebesar mane api tu bile bertemu ngan air pasti akan padam akhirnya....aku tau kemarahan hati tiada siapa yang tahu dan tidak mudah tuk kite meredakan hati yang panas...tp kite kene fikir sampai bile kite nak ada sikap DENDAM ngan orang..x kan sampai ke liang lahad kan...buanglah sikap DENDAM dan tanamlah sikap PENYAYANG..dengan izi ALLAH SWT hati akan tenang dan bersih...

memang susah nak merubah muka marah kepada senyum...ok aku mmg x nafikan...kalo aku jumpe ngan musuh aku,aku rase mcm nk je lempang2 dye n tembak dye pakai senapang gajah...tp bile pikir2 balik apa feadah nyer aku nak wat muke kat depan dye...t muke aku makin hodoh plak..aku masih belajar tuk senyum ngan musuh aku...(bukan musuh sgt just sakit aty je)...ramai orang kate HANYA DENGAN SATU SENYUMAN SAHAJA KITA BOLEH MEMADAMKAN HATI YANG SEDANG PANAS...betol ke??????.....kalo lah betol aku kene praktikkan...

memang susah nak pikir positif pasal musuh kita sebab mungkin dye pernah khianati or berbuat jahat ngan kita....aku pon x leh nak komen sgt pasal ni sebab sampai sekarang aku x leh nak buang sikap x percaya kat musuh aku y kini dah jd kawan aku(tp x lah baik sgt..)...bagi aku kita x leh lah pikir positif sangat kat musuh tapi kite kene berhati2 ngan dye....mesti ada yang x leh nak lupekan apa yang musuh kita pernah lakukan terhadap kita...aku pon setuju....jadikan pe yang si musuh itu lakukan sebagai pengajaran dan kite kene lebih2 berhati2 ngan musuh kita itu sebab x nak PISANG BERBUAH DUA KALI....

memang susah untuk kite memaafkan seseorang dan menerima kemaafan dari seseorang...lumrah manusia yang sukar nak ubati..tp aku yakin ubatnya adalah dengan banyak2 berdoa kepada ALLAH SWT supaya melembutkan hati kita untuk memaaf kan seseorang dan menerima kemaafan dari seseorang..
tapi....

segala yang aku tulis kat atas ini boleh berubah...
1.pasangan niat untuk berubah hanya kerana ALLAH SWT...
2.mempunyai azam yang kuat untuk berubah..
3.banyakkan berdoa kepada ALLAH SWT...

Ayat pendek nye..USAHA,TEKUN & BERDOA

Semoga aku pon boleh berubah dan semua orang boleh berubah..aku bukan nak bajet baik or nak tunjuk yang aku ni nak berubah..tp aku nak ajak semua orang berubah...jika semua orang berkawan pasti dunia ini akan aman...

No comments:

Post a Comment