Tuesday, January 10, 2012

AYAT YANG BIASA KITA DENGAR….

BILA ORANG PUJI KITA…..

1.”AWAK NI CANTIKLAH HARI NI”…..pastu kaw orang mesti de yang malu2 pastu jawab “mane de..aku ni biase2 je lah”…padahal muke tu mcm muke MONSTER yang dah lame x tgok cermin dan sebenar nyer pujian tuk nak peril….

2.”AWAK NAMPAK MAKIN KURUSLAH”…pastu mesti kaw orang kan tgok diri atas dan bawah sambil cakap “eh ye ke..saya x perasan pon”…padahal badan tuk mcm tayar yang berlapis2 pastu de aty nk kene puji kn…

3.”BAJU AWAK CANTIKLAH”…pastu mesti kaw orang kan g kat tmpt yang de cermin walaupon depan cermin kerete kn…dan cakap “malulah saya..ni baju mak saya yang bagi”…padahal baju tu dah leh d kategorikan bungkus buah cempedak nyer….

4.”AWAK NI PANDAI BERGAYALAH”…pastu ngan muke yang agak bangga + banggang kaw orang pon jawab “mane de..saya just pakai pe yang de je..simple kn”…padahal fesyen yang kaw orang pakai tu hanya d pakai zaman batu je…x de lah fesyen sgt kn….

TAPI……

BILA ORANG KUTUK KITA……..

1.”KAW NI DAH LAH X CANTIK..BURUK PLAK TU”…mesti kaw orang kan balas ngan muke yang mmg dh buruk n hodoh habis tu “ABIS KAW TU CANTIK SGT KE”…padahal orang yang kutuk tu MISS UNIVERSE…so mmg cantik dr dye….

2.”CUBALAH KAW PAKAI BAJU YANG CANTIK SIKIT..NI DAH MCM BIBIK AKU DAH”…pastu mesti kaw orang kan panas telinga dan balas “mcm lah baju kaw cantik sgt kn”…padahal baju yang kaw orang pakai tu mmg old fesyen dan mmg x leh d terima akal yang waras walaupon otak kaw orang tu x brape nak waras sgt kn….

3.”NPE MAKIN HARI KAW MAKIN MEMBESAR”….ayat ni seolah2 meletakkan pisau kat leher je kn…pastu kaw orang mesti menjawab ngan mate yang dah nak nangis kn “kenape kaw susah..aku x mintak pon makan ngan kaw”….

Kesimpulan yang aku nak selitkan kat sini….knape kite perlu nak cakap yang diri kite ni biase2 je bila dapat sesuatu pujian dank nape kite kene balas ayat yang pedas kat orang yang kritik kita….
Bagi aku pujian tu adalah satu senjata yang halus dan akan wat kite hanyut nagn dunia kita snd pastu kite kan jadi riak….then kalo dapat kritikan tu jgn lah kaw orang trus jatuh semangat sampai x leh nak stdy tapi bab makan x nak plak jatuh semangat kn..cube amik kritikan ti sebagai pembakar semangat tuk kaw orang ubah diri tu…

No comments:

Post a Comment